Auta tekemään palkkavarkaudesta rikos, allekirjoita kansalaisaloite

• 24.6.30.11.2024

Pitäisikö työnantajia rankaista siitä, että he tahallaan maksavat liian huonoa palkkaa? Jos olet tätä mieltä, nyt on aika toimia. Voit edistää asiaa allekirjoittamalla kansalaisaloitteen, joka vaatii, että palkkavarkaudesta tehdään Suomessa rikos.

Alipalkkaus ei tällä hetkellä ole Suomessa rankaistavaa. Kansalaisaloitteen allekirjoittajat vaativat, että palkkavarkaus lisätään rikoslakiin. Työnantaja voitaisiin tuomita palkkavarkaudesta, jos hän maksaa huonompaa palkkaa kuin alan työehtosopimus vaatii.

Aloite on ollut käynnissä toukokuun lopusta asti. Kesäkuun puoliväliin mennessä aloite oli kerännyt hieman yli 1 000 allekirjoitusta.

Lakialoitteen vastuunhenkilöinä on joukko SAK:n jäsenliittojen johtoa ja työntekijöitä. Lisäksi vastuuhenkilöinä ovat entinen pääministeri Antti Rinne (sd.) ja SDP:n ehdokkaana eurovaaleissa ollut Dimitri Qvintus.

Tärkeä osa pohjoismaista mallia

Ammattiliitto JHL:n puheenjohtaja Håkan Ekström on ottanut kantaa palkkavarkauteen. Hänen mielestään malli auttaa kehittämään Suomen työmarkkinoita.

– Tämä on tärkeä osa sitä pohjoismaista mallia, jota ammattiyhdistysliike kannattaa, Ekström sanoi JHL:n tiedotteessa helmikuussa 2024.